Değerli dostlar selamlar,
Bu yazı dizimizde karavanlarıyla yurt dışına giden dostlara naçizane görüş ve tavsiyelerde bulunmak istedim. PSA gurubu Fiat Ducato motokaravan kullanıcısıyım. Bu yaz 10.000 km. ye yakın ve 14 ülke gezen birisi olarak tecrübelerimi ve bazı önemli noktaları aktarmak istedim. Motokaravan ile yaptığım bu gezide bir arkadaşım bana karavanıyla eşlik etti. Aracımın yapısını iyi bilen ve neredeyse tüm sorunlarının üstesinden gelecek bilgi ve beceriye sahip birisiyim, en azından öyle sanıyorum. Bu gezimde öncelikle hazırlık ve teknik konuları yazmayı uygun gördüm.
PSA grubu araçlarda benzer sayılırlar..
Aracınızın Teknik olarak hazırlanması.
En önemlisi yurt dışında olası bir arızada onarım ve işçiliklerin çok pahalı olduğunu hatırlatmak isterim. Aracınızın kesinlikle mekanik sorunlarının olmaması için aklınıza gelen her acaba şuradan sorun yaşarım diyeceğiniz yerleri yola çıkmadan kontrollerini yaptırın. Yağ bakımı, ön arka balatalarınızın kontrolünün yapılması, fren hortumları, el fren kablolarının kontrolü ve ayarı, sorun yaşayacağınız şarj ve marş dinamosunun, araç akümülatörünüzün bakım ve kontrollerini ihmal etmeyiniz. ( 250 bindeki araçların kesinlikle bu bakımı yaptırması gerekir ) tüm ön ve arka lambaların ampulleri değiştiriniz, yanınıza yedek ampulleri alınız, tüm soğutma su sisteminin hortumlarının, turbo sisteminin hortumlarının kontrolünü yaptırınız. Eksantrik kayış/zincirinizin zamanında değişmiş olması, vantilatör ve hidrolik direksiyon yağ ve kayışının kontrolü, önden çekişli araçların aks kafalarının ve körüklerinin, rot başlarının, silecek süpürgelerinin kontrolünü yaptırınız. En az iki adet kaliteli lastik onarıcı spreyi karavanınızda bulundurun. Lastiklerin tarihleri ve kondisyonlarının kesinlikle kontrol ettirin, lastiklerin tubeless supaplarının diplerinde çatlakların olmamasına dikkat ediniz. Lastiklerinize balans yaptırmayı ihmal etmeyiniz.
Teknik ve yardımcı malzemeler.
Avadanlıklarınızın, bir iki çift iş eldiveni, kriko ve büyük T kolu anahtarı, stepnenizin kaldırma ve indirme krikosunun çalışır durumda olması, stepnenizin havasının tam olmasına dikkat ediniz, en az bir kere stepneyi söküp takarak kendinize uygulama testi yapınız. Genelde motokaravanların orijinal kollu krikoları bu araçların ağır olması nedeni ile kaldırmaları neredeyse imkânsızdır. Bu yüzden min. 8 tonluk şişe kriko denen krikolar kullanılması uygundur. Bu krikoların kaldırma boyları kısa olacağından yanınızda 10 cm boyunda, 8-8 cm dikdörtgen bir sert takoz ve plastikten bir parçanın olmasına dikkat edin. Ben ve birkaç arkadaşım şişe krikoları bu şekilde kullanmaktayız.
Yine olmazsa olmaz en az iki adet kırmızı fosforlu yelek, ışıklı veya ışıksız rüzgarda uçmayacak ağırlıkta üçgen reflektör, ön çeki vidalı kancanın yanınızda olması ( aracın ön tamponundaki özel yere vidalanan parça, bu her araçta fabrikasyon olarak bulunur ) iyi ve sağlam bir çekme halatı, plastik takoz, en az 2kg yangın söndürücü, isteğe bağlı takviye kablosu ( son kampta çalışmayan araca takviye yaptım ) mini 12V kompresör. ( son kampımızda lastiği inen karavana hava bastık ) bunların kesinlikle karavanınızda kolay ulaşacağı bir yere konulması uygun olacaktır. Önemli bir ekipman da iyi bir el feneridir. Aracınızda bulunan tüm kumanda ve cihazların pillerini yedekleyiniz.
Aracınızın elektrik sisteminin, sigorta kutularının yerlerinin iyi bilinmesi, sigortaların yer ve amperlerini varsa el kitapçığından yoksa İnternet sitelerinden bulunarak indirilip ( Google ) baskısının yapılarak aracınıza koyulmasında yarar vardır. Sigortaların tip ve amperlerine göre yedeklerinin kolay erişeceğiniz bir yere konulması, en basitinden bir adet lambalı 12V kontrol kalemi yanınızda olması gereklidir. Genelde bazı motokaravanların arkasında kamp malzemesi olması, arkada motosiklet platformu olması nedeni ile teknik avadanlıklara ve malzemelere ulaşmak neredeyse imkansızdır onun için de bu malzemeleri kolayca ulaşabileceğiniz bir yere koymakta yarar vardır. Yoksa otoban veya gidişli gelişli dar yollarda kalırsanız olacakları düşünemiyorum.
Yakında burada, ülkelerin uyulması gereken kuralları ve trafik kuralları. park ve kamplarla ilgili, yola kimlerle çıkmalı, yanınıza ne almalı gibi görüş ve yazılarımı sizlere sunacağım.
Saygılarımla,
Semih Temeltaşı TKKD Üyesi