Biraz yazımın uzunca olduğunu biliyorum fakat okunmasında yarar olacağı kanısındayım.
Dostlar, bir süredir planlamış olduğumuz yurt dışı seyahatimiz bu gün itibariyle, 30 gün, 10 bin km sonrasında bitti. İki karavan ile gerçekleştirdiğimi rotamızı daha önce motosiklet ve araba ile yapmıştım. Bu rotaları biraz farklı olarak tekrar karavan ile yapma şansına eriştik. Yolculuğumuz genel olarak bir iki küçük problem haricinde olumlu geçti.
Bu olumsuzluklardan biraz bahsetmek isterim, yurt dışına gidecek olan karavancılara faydası dokunacağını umarım. Seyahatimiz sırası ile Bulgaristan, Rusçuk Romanya, Macaristan, Slovakya, Cekya, Almanya, Hollanda, Belçika, Lüksemburg, Fransa, İtalya, Hırvatistan, Sırbistan, Bulgaristan ve Türkiye, ye giriş yaptık, Konaklayacağımız ve geceleyeceğimiz yerler genelde iyi aydınlatması, kamera sistemi olan ve OMV benzin istasyonlarında, şehir içlerinde bulunan Aldi ve Lidl alış veriş yerlerinin park yerleri idi. Buralar genelde aydınlatması ve şehrin içinde olması, merkezlere yakın olması, daha hesaplı alış veriş imkanı nedeni ile tercihimizdi.
Yazımda belirttiğim küçük probleme gelince, neredeyse bizim maddi manevi kabusa dönecek bu yolculuğun olayı aynen şu şekilde gelişti. İki ay önce Almanya’dan ziyaretime gelen, semi entegre Citroen sahibi karavancı dostumun başına gelen olay aynen şöyle. Bu arkadaşım Sırbistan’da gece mola için LUK benzin istasyonunda yatmak ister. Karavanını park eder ve yatar, sabah kalktığında aracını çalıştırır, debriyaja basar ve pedal boşa çıkar, yardım için üyesi olduğu ADAC yol yardımını arar ve yakındaki bir tamirhaneye aracın gitmesi için çekici ister, yol yardımı ADAC karavanı alır ve en yakın tamirhaneye indirir. Tamirci aracı inceler ve şanzımanın inmesi ve debriyaj ve dişli aksamında problem olduğunu ve 1500 avro ile üç bin avro arasında maliyeti olacağını söyler. Arkadaşım aracın şanzımanının probleminin olmadığını sadece debriyajında problem olduğunu ve oraya odaklanmalarını söyler ve aracı sökmemelerini söyler ardından Almanya’daki servisi arar, olayı anlatır. Almanya servisi sakın şanzımanı söktürmeyin, debriyaj hidroloğunu kontrol etmesini söylerler. Tamircinin dışarı çıkmasından yaralanan arkadaşım hidrolik borusu rekorunun yerinden kaçak olduğunu görür ve tamirciyi çağırır rekoru sıkmasını ister ve aralarında bir süre tartışmadan sonra rekoru sıktırır ve aracı liften indirirler. Hidrolik yağını tamamlarlar, havasını düzgün bir şekilde almamak için tamirci dikleşir ve yarım yamalak havasını alırlar. Araba düzelir, sıra ödemeye gelince tamirci 500 Avro ister, arkadaşım yağ parası olarak 100 avro bırakır ve bir süre tartışmadan sonra tekrar yola çıkar. Bu olayı bana anlattıktan sonra bizde aynı duruma düştük, nasıl, mı?
Birkaç gün önce iki karavan dönüş yolunda, hiç sevmediğim Sırbistan’da yoğun bir yağmur altında gitmemizin imkansızlaşmasından sonra mecburen LUK benzinliğinde gece 23,30 de mola verdik, bizim düşüncemiz Sırp,ı ve Bulgar,ı transit geçmekti. Bizde mecburen Tırlar ve araçların olduğu bu yerde yattık. Sabah kalktık ve kahvaltıdan sonra hareket edeceğimiz zaman arkadaşımın karavanı marş bastığı halde çalışmadı. Bu arada park alanının bir köşesinde yatmadan önce kenarda park etmiş bir kurtarıcı ve iki kişinin orada olduğunu fark ettim. Kurtarıcıdan bir kişi yanımıza gelerek aracı tamir haneye çekebileceklerini söylediler ve bizde reddettik.
Bu arada Ducato karavanın elektrikle ilgili tüm sigortalarını elimdeki şema dosyasına bakarak kontrol ettim, yola çıkmadan daha önce bu dosyayı hazırlamıştım. Tüm sigorta sistemin normal olmasından sonra depodaki mazot pompasına elektrik gelmediğini fark ettim. Bu kontrollerden sonra son çare Ankara’daki tamircim Arık otodan Ömer ustayı aradım ve yaptıklarımı tek tek anlattım. Ömer usta son çare krank okuyucusu soketinin su almış olabilir dedi ve kontrolüm sonrasında sensor fişinin normal olduğunu gördüm. Hemen yanında olan mazot pompasının fişlerini gözle kontrol ettim ve normal görülüyordu.
Elim fişine attığımda soketin tırnağında çıkarılmış ve ağız ağıza bırakılmış olduğunu gördüm ve soketi yerine oturttum, arkadaşıma marşa basmasını söyledim araç bir marşta çalıştı. Bu arada yakında bekleyen kurtarıcı oradan hızla uzaklaşırken bende elimle gereken şekilde cevabımı verdim. Dostlar siz siz olun ADAC tavsiyesi olarak, Hırvatistan’da, Sırbistan’da, Bulgar’da mecbur olursanız OMV benzin istasyonlarından başka yerde yatmayın.
Semih Temeltaşı TKKD Üyesi