29.03.2025 - Moto Karavanda Motosiklet Taşıyıcı ve TÜV TÜRK Sorunu |
![]() MOTO KARAVANDA MOTOSİKLET TAŞIYICI ve TÜV TÜRK SORUNU
Değerli dostlar, bir süredir bazı sosyal paylaşım guruplarında paylaşılan ve sorularına bir türlü cevap bulunamayan bir soru, Motokaravanların arkasında taşınan scooter tarzı motorların taşıma aparat, platform taşıyıcılarının karayollarındaki resmiyeti ve yasallığı ile ilgili.
Bu konuyla ilgili biraz bahsetmek istiyorum. Birçok motokaravancının kafasındaki sorular had safhada. Bende bir motokaravan kullanıcısıyım ve römorklar konusunda biraz bilgi ve birikimlerim var. Benim Ducato karavanımda kendi imalatım olan scooter taşıyıcı kullanmaktayım. Aracımda yasal bosel marka çeki demiri bulunmaktadır ve scooter taşıyıcının, platformun özel bir aparatla, sağ başta menteşeli kola sabit, ortadan Bosel çeki topuzuna bağlanmaktadır ve motosikleti indirmeden bir kol yardımı ile platformu/taşıyıcıyı araçtan ayırarak arka kapıları açabiliyorum. Buna yardımcı olan ve taşıyıcı platforma monteli olan oldukça küçük bir tekerlek yardımıyla yapıyorum.
Asıl meseleye gelirsek, birçok karavancının yanlış bildiği bir konuda bilgi vermek istiyorum. Bazı karavancılarının TÜV Türk’te yetkililerin muayene sırasında motosiklet taşıyıcısına proje ve uygunluk belgesi istendiği belirtilmektedir.
Eğer karavanın üzerinde ruhsata kayıtlı olmayan çeki demiri var ise görevli bu demir aparatın sökülmesini istiyor ve normal bir uygulama. Eğer taşıma platformuna benzeyen bir sistem varsa bu mekanizmayı da maalesef görevli kişi sökülmesi konusunda sorun çıkarmaktadır. Ve muayeneden araç geçmemektedir. Halbuki buna hakkı yoktur. Tamamen bilgisi dışında olan ve mevzuatı bilmeden o anda verilen keyfi bir karadır.
Karayolları kanun ve yönetmeliğinde ( madde 9- 1 e göre ) belirtilen motorlu ve motorsuz araçların ölçü ve kilogramlarında açık şekilde belirtilen ölçüler şu şekildedir. Yükün vs. Karayolunda seyreden vasıtaların sağ ve sol yanlarından kesinlikle çıkıntı, taşma yapılamaz. Burada araç cinsleri yazılmamaktadır.
Önden 1 metre, arkadan 2 metreyi aşmayacak şekilde yükleme vs. yapılabilir şeklinde bir yükümlülük maddesi vardır. Tabi ki bu konuda motosiklet taşıyıcı ve buna benzer bir araç ayrımı yapılmamaktadır
Örneğin Anakaradaki belediye otobüslerinin ön kısına yapılan tekerlekli özürlü sandalyesi taşıcısının yönetmeliğe uygun yapıldığını ve bunlara ayrıca proje yapılmadığını öğrendim. Kısacası o kadar bilgi kirliliği var ki kimse bu konuda kanun ve yönetmeliklere uygun davranmamaktadır ve gelişi güzel dayanağı olmayacak şekilde ( bil hassa TÜV Türk’te ) davranıldığına şahit oluyoruz.
Yurt dışında bu konuda kanun ve düzenlemeler kayıt, sigorta kapsamları ve görünürlük reflektörleri konusunda yönetmelikler tamamen başka bir prosedürdür ve bunu örnek vererek Türkiye ile kıyaslamayalım.
Ayrıca birçok scooter taşıyıcı üreticisinin yapmış olduğu çok kötü imalatları görmekteyim ve buna çok üzülüyorum. İyi imalatçıları tenzih ederek bunun yanında çok kötü imalatçıların olduğu biliniyor. Aracın alt ana bağlantıların, araç altına kaynaklanmasıyla, tutturulmasıyla imalatlar yapıldığına şahit oldum. Kaldı ki bir çok aracın arka alt kısımlarında fabrikasyon, bu tip bağlantıların rahat bir şekilde yapılabileceği yerler bırakılmıştır/hazırdır.
Yapılacak olan gelişi güzel imalatlar trafikte tehlikeler, kazalara yol açabilecektir.
Bir kere imalat yaptırırken taşıyacağınız motosikletin özelliğine, ağırlığına göre imalat yaptırmanız çok önemli.
Örneğin 100kg lik bir scooteriniz var fakat size öyle ağır ve büyük bir taşıyıcı yapıyorlar ki sanki 250kg lik bir motorunuz varmış gibi. Lütfen buna müsaade etmeyiniz hem paranıza yazık hem de aracınıza çok büyük bir yüktür.
Diğer bir konu ise taşıyıcıyı bir kişinin platformu dakikalar içinde takacak/ayıracak şekilde yaptırınız. Benim taşıyıcım sadece 30kg platformu. Yazmış olduğum bilgiler tamamen bilgi amaçlıdır.
Saygılarımla,
Semih Temeltaşı TKKD üyesi.
|
DİĞER FAALİYETLER | ||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|
||
|